Kako se naspavati i odmoriti uz svakodnevne obaveze i stres

0 komentara

Svakodnevni ritam života i broj obaveza često nisu saveznici odmora. Osjećamo se iscrpljenima i svaki dan nakon obaveza nam ostaje jako malo energije, često premalo da se posvetimo nečemu što volimo, nečemu što je nama drago i potrebno da nam “napuni baterije”.

Dobar san nam može omogućiti da se osjećamo produktivnijima, da budemo bistrijeg uma, emocionalno stabilni i puni energije kako bi mogli biti na visini svih zadataka koji se od nas očekuju toga dana. Kada se ne uspijemo naspavati dovoljno, nismo samo pasivniji u radu, nego takvo stanje utječe i na odnose s drugim ljudima s kojima dolazimo u kontakt, od obitelji i prijatelja do poslovnih partnera.
.
Često se kaže umor potpomaže dnevna rutina. Međutim, dnevna rutina je nekad saveznik umora jer kad nam je energija niska i provodimo dan umorni, pratimo rutinu jer nemamo dovoljno energije odmaknuti se od nje. To je slično razlici između kreativnog stvaranja i rada prema predlošku, slijedeći već predodređene upute.

Kao i kod stvaranje svake navike, najbitnije je otkriti ono što vama najviše odgovara. Ako imate problema s lošim spavanjem, s nemogućnošću spavanja tokom noći, buđenjem, neredovitim ritmom, konstantnim umorom, postoji rješenje na koje se uz malo privikavanja i nekoliko novih navika možete riješiti svih tih problema.

Kontinuitet spavanja

Dosljednost, kao i u svim ostalim slučajevima, je nešto što će vam donijeti pozitivne rezultate. Odlazak na spavanje redovito u slično vrijeme i buđenje svaki dan u slično vrijeme je nešto što će ustabiliti vaš ritam i naviknuti tijelo na period u kojem se može odmoriti i regenerirati. Kada nemamo previše vremena za opuštanje i svjesno usporavanje ritma rada i odmora, dosljednost i kontinuitet svakako mogu pomoći da se svakog dana osjećamo bolje i odmornije.

Ne morate ići spavati svaki dan u točno isto vrijeme, osim ako vam to ne odgovara. Razlike od oko sat vremena neće znatno promijeniti rezultate. Ono to je najbitnije je da obratite pažnju na ono što vam tijelo govori. Krenite na spavanje kada vam se spava, pokušajte se opustiti i očistiti misli od dnevnih briga i događanja.

Tek kada uspostavite neki ritam odlazaka na spavanje i buđenja ćete moći zaključiti koliko vam je sati sna potrebno. Stručnjaci govore da je odrasloj osobi potrebno 8 sati sna svaki dan, ali ne funkcioniramo svi na isti način, to i sami znamo. Uostalom, koliko sna nam je potrebno ovisi o puno drugih faktora; kako se hranimo, koliko intenzivno radimo, koliko se emocionalno punimo ili trošimo. Nekada se uobičajen broj sati koji spavamo može smanjiti ili povećati, ovisno o našim fizičkim i emocionalnim aktivnostima.

Kako nadoknaditi propušteno spavanje?

Pokušajte izbjeći poslije podnevna spavanja kao nadoknadu za propušteno spavanje preko noći. Na taj način ćete samo dodatno smanjiti svoju produktivnost i osjećati se loše cijeli dan. Radije taj dan, ili nekoliko dana za redom, krenite ranije na spavanje i nadoknadite propušteno na taj način. Tijelo će se brže riješiti toksina, a vi uloviti svoj radni ritam.

Reguliranje ritma spavanja

Izbjegavajte gledanje televizije ili rad na kompjuteru navečer, osim ako se konstantno osjećate budnima, a nešto od toga vas može uspavati. U tom slučaju je povremeno dobro koristiti tu taktiku. U suprotnom, radije izađite van i prošetajte se na svježem zraku, bavite se nekom fizičkom aktivnošću, provedite kvalitetno vrijeme s partnerom ili prijateljima ili čitajte knjigu.

Ako morate raditi na kompjuteru, nemojte raditi u mraku. Obavezno upalite malo svjetlo, po mogućnosti iza kompjutera kako ne bi iritirali oči te kako ne bi dodatno djelovali na lučenje melatonina. Melatonin je hormon koji se luči ovisno o vašoj izloženosti svjetlu. Preko dana se luči manje, a navečer više kako bi vam se spavalo. Međutim, u slučaju kada gledate u ekrane i imate upaljena svjetla, mijenjate prirodni ciklus spavanja i otežavate odmor organizma.

Stvorite udobno mjesto za spavanje

Kad je vrijeme za spavanje, ugasite sva svjetla, čak i ona mala koja se pojavljuju kao digitalni ekrani, satovi, gumbi i slično. Isključite kompjuter iz struje da vas ne zrači i izbjegavajte imati televizor u spavaćoj sobi. Ako je lijepo vrijeme, otvorite prozor da imate stalnu cirkulaciju svježeg zraka. Ujutro ćete se osjećati puno bolje, osvježeno.

Neka vaš krevet i vaša spavaća soba bude ugodan prostor za spavanje. Ako imate radni stol u spavaćoj sobi, pokušajte ga premjestiti u neki drugi dio vašeg životnog prostora. Odvojite rad od odmora, pogotovo ako radite prije spavanja. Promjena prostora će pozitivno utjecati na vaš odmor.

Osim toga, eliminirajte sve zvukove, odaberite udobnu posteljinu, pazite na temperaturu u spavaćoj sobi, neka ne bude vruće ili hladno.

Zdravlje i životne navike utječu na spavanje

Na spavanje utječu i vaše prehrambene navike i fizička aktivnost. Što i koliko jedete, ali i kada može biti veliki faktor u tome koliko ćete se odmoriti i hoćete li uopće moći zaspati. Nezdrava hrana, puno alkohola ili kofeina utječe na opće stanje i funkcije organizma. Ako se hranite zdravo, sa što više svježeg voća i povrća, ne jedete puno i kasno, biti ćete zdraviji u kojem slučaju ne bi trebali imati problema sa spavanjem; osim onih koje vam možda nameće posao ili obaveze.

Nemojte jesti prekasno ili prije spavanja. Hrana vas neće uspavati, samo će vam držati organizam budnim jer ćete ponovno pokrenuti probavni sustav i vjerojatno imati težak osjećaj u trbuhu koji vam neće dati mira. Navečer probajte jesti laganu hranu kad god ste u prilici. To će vam omogućiti lakši odlazak na spavanje i bolji osjećaj ujutro.

Kao i kod prehrane, bavljenje sportom ili redovita tjelovježba je uvjet za pravilno funkcioniranje našeg organizma. Što vodite zdraviji život, to ćete imati manje problema sa spavanjem te će vam trebati manje vremena da se odmorite. Ne morate biti profesionalni sportaši, ali pola sata ili sat vremena fizičke aktivnosti, ili aktivan dnevni raspored, će utjecati na lakoću kojom ćete zaspati i probuditi se iduće jutro.

Kako s riješiti stresa?

Svi se suočavamo s nekom količinom stresa svaki dan koji nas vrlo često drži budnima duboko u noć ili nam ne daje da se odmorimo u potpunosti. Kad se vratite s posla ili obavite sve obaveze koje ste imali za taj dan, pokušajte se postupno odvojiti od toga, ne samo onime što radite nego i emocionalno. U početku će vam trebati da to primijetite, ali kada uspijete, postati će sve lakše uočiti situacije u kojima još uvijek zadržavate istu onu energiju i stres, a nemate potrebe jer se ne nalazite u takvoj situaciji.

Ako vam se ipak dogodi da odete na spavanje pod stresom, pokušajte promijeniti slijed misli, usporiti ih misleći na nešto drugo, nevezano za ono oko čega ste uzrujani. Kada usporite tok misli, lakše ćete prijeći u san nego kada vas nešto opterećuje. U slučaju da se morate samo opustiti, pokušajte meditacijom ili dubokim disanjem. To će vam usporiti rad srca i promijeniti raspoloženje. Nekad možete biti pod previše stresa da bi ovako nešto mogli primijeniti. U tom slučaju se posvetite nekoj laganoj aktivnosti koja nema veze s predmetom vaše brige. Čim u potpunosti prebacite fokus na nešto drugo, tijelo će vam osjetiti umor i počet će vam se spavati.

Ostavite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *